MIKSI PITÄISI KÄYTTÄÄ LATAUSASEMAA SÄHKÖAUTON LATAAMISEEN?

Toimiva latausratkaisu kotikäyttöön on sähköauton vaivattoman käytön edellytys. Koska autoa ladataan useimmiten kotona parkkipaikalla, esim valvomatta yön yli, tarvitaan oikeanlaiset varusteet. Oikeanlaisilla varusteilla voit olla varma siitä, että lataus tapahtuu turvallisesti ja tehokkaasti. Alla annamme neuvoja sähköauton kotilataukseen.

Erilaisia vaihtoehtoja kotilataukseen

Type 2-lataus on sähköautojen latauksen nykypäivän standardi. 2-tyypin latausta varten kotiisi asennetaan kiinteä latausasema. Asema täyttää kaikki sähkötekniset vaatimukset, kuten turvallisuusvaatimukset.

Pistorasiasta lataamista pidetään usein helppona ja edullisena tapana aloittaa sähköauton lataaminen kotona. Tavalla on kuitenkin rajoituksia ja turvallisuusriskejä.

Sähköturvallisuus ja latausteho kotilatauksessa

2-tyypin latausasemassa on laitekohtaiset sulakkeet ja vikavirtasuoja niin että lataus on turvallista sekä käyttäjälle että kiinteistölle.

Käyttämällä 2-tyypin latausasemaa voit säätää latausnopeuden sekä kiinteistön että latausaseman kapasiteetin mukaiseksi. Kodin latausnopeus vaihtelee normaalisti 3,7 kW (1x16A) ja 22 kW (3x32A) välillä. Suurempi latausteho vaatii yleensä dynaamisen tehonsäädön asentamista sähköjärjestelmän ja kiinteistön pääsulakkeiden suojaamiseksi.

Yleinen suositus on, ettei pistorasiaa käytetä lataamiseen kahta tuntia enempää kerrallaan. Aika ei kuitenkaan riitä sähköauton täyteen lataamiseen. Pistorasiaa käytettäessä latausnopeus tulee rajoittaa 8A (1,8kW), huomattavasti pienempään tehoon verrattaessa tarkoituksenmukaiseen 2-tyypin latausasemaan. Täyteen lataaminen tällä nopeudella voi kestää jopa 36 tuntia, mikä lisää ylikuumenemisen ja muiden vaurioiden riskiä huomattavasti.

Latausnopeus ja -aika kotilatauksessa

Latausaseman latausteho vaihtelee tavallisesti 3,7 ja 22 kW välillä kotikäytössä. Auto vastaanottaa siis 20 – 120 km ajoa vastaavan varauksen tunnin lataamisella. Oikeanlaisella latausasemalla sähköauton lataus tyhjästä täyteen kestää tyypillisesti 3 – 12 tuntia lataustehosta riippuen.

Pistorasiaa käytettäessä latausnopeus tulee rajoittaa 8A (1,8kW). Auto vastaanottaa siis 10 km ajoa vastaavan varauksen tunnin lataamisella. Jos autoa ladataan ulkona pakkasella voi teho ja latausnopeus laskea entisestään. Sähköauton tyhjästä täyteen lataaminen pistorasiasta kestää noin 6 – 10 tuntia hybridimallissa ja jopa 40 tuntia täyssähkömallissa.

Yhteenveto

Sähköauton lataus vaatii joko pitkän ajan tai melko korkeaa lataustehoa. Väärällä lataustavalla lataus saattaa aiheuttaa turvallisuus- ja paloturvallisuusriskin. Asentamalla ja käyttämällä tarkoituksenmukaista latausasemaa voit olla varma että lataus tapahtuu turvallisesti, varmasti ja tehokkaasti, sillä sekä kaapeli ja latausasema mitoitetaan tarkoituksenmukaisesti ja tarvittava turvavarustus, kuten vikavirtasuoja ja sulakkeet kuuluvat asennukseen.